kamalnursinghome kamalnursinghome .

kamalnursinghome

چالش‌هاي رواني سالمندان در دوران كرونا

همشهري آنلاين:بيماري كرونا از زمان همه‌گيري، كشورهاي جهان را درگير بحراني بهداشتي و اقتصادي‌ كرده است كه مانند ‌آن را در ۱۰۰ سال گذشته نديده‌ايم.

روانشناسي

نابرابري‌هاي اقتصادي و اجتماعي و دسترسي نابرابر به خدمات بهداشتي و حفاظتي، به پيچيده شدن اين بحران دامن زده است. در اين ميان، يكي از آسيب‌پذيرترين گروه‌هاي اجتماعي سالمندان هستند كه كيفيت زندگي و حقوق انساني و اجتماعي آنها به‌صورت مستقيم تحت تأثير همه‌گيري كرونا قرار گرفته است. چالش‌هايي كه اين گروه سني در پاندمي با آن روبه‌رويند، از آنجا شروع مي‌شود كه تمام شواهد علمي ثابت كرده‌اند كه خطر مرگ در اين گروه بعد از ابتلا به كرونا از بقيه‌ گروه‌هاي سني بيشتر است. همين موضوع سبب شده تا فشار رواني ناشي از احتمال درگير شدن با اين بيماري در آنها به‌طور فزاينده‌اي بيشتر از سايرين باشد. 

مقالات بيشتر:خانه سالمندان سهروردي

علاوه‌ بر اين، تغييرات اجباري در سبك زندگي كه شامل كاهش روابط اجتماعي، خانه‌نشيني اجباري، كاهش تعامل با نزديكان، نداشتن فعاليت‌هاي مفرح و سازنده (مانند پياده‌روي، ورزش و خريد) مي‌شود، جزو مواردي هستند كه در طولاني‌مدت باعث بروز اختلالات رواني مانند افسردگي و اضطراب در اين گروه سني مي‌شود. از طرف ديگر، سالمندان عمدتاً درگير مشكلات سلامتي و بيماري‌هاي مزمن مربوط به دوران سالمندي هستند و كاهش مراقبت‌ها و حمايت‌هاي نزديكان به واسطه‌ جلوگيري از ابتلاي آنها به كرونا، خود مي‌تواند منجر به كاهش ميزان سلامت رواني و جسمي آنها شود. بنابراين، در وضعيت همه‌گيري كرونا، بسياري از سالمندان در شرايط محروميت از روابط اجتماعي، درگيري با بيماري‌هاي مزمن قبلي، يكنواختي زندگي، فشار رواني ناشي از ابتلا به كرونا و نداشتن فعاليت‌هايي كه قبلاً به سلامت روان و جسم آنها كمك مي‌كرد، قرار دارند. جدا از چالش‌هاي ياد شده، شرايط در دسته‌اي از سالمندان كه از حمايت‌هاي اقتصادي خاصي برخوردار نيستند و براي ‌امرار معاش ناچار به كار كردن هستند، دوچندان سخت و نگران‌كننده است.

از يك سو جزو گروه پُر خطر از نظر آسيب و مرگ ناشي از كرونا طبقه‌بندي ‌مي‌شوند و از سوي، ديگر شرايط اقتصادي آنها به گونه‌اي نيست كه بتوانند مراقبت‌هاي لازم و فاصله گرفتن از اجتماع را مد نظر قرار دهند. بنابراين هم بايد با فشار رواني ناشي از احتمال ابتلا به كرونا و مرگ ناشي از ‌آن كنار بيايند و هم بايد بتوانند به گونه‌اي از خود مراقبت كنند كه به زندگي ادامه دهند. اين طبقه‌ اجتماعي‌ـ اقتصادي به احتمال زياد از نظر تغذيه‌ مناسب، پرداخت هزينه‌هاي درمان، خريد وسايل محافظتي در وضعيتي خوبي قرار ندارند. 

فقدان حمايت‌هاي اقتصادي و خدمات اجتماعي ويژه‌ اين گروه سني يكي از مسائلي است كه به تمام مشكلات سالمندان بار بيشتري اضافه‌ مي‌كند. نگراني زماني بيشتر مي‌شود كه بدانيم طبق ‌آمارهاي رسمي ۸۵‌درصد از بازنشستگان زير خط فقرند؛ بازنشستگاني كه عمده‌ آنها جمعيت سالمند كشور را تشكيل مي‌دهند. 

مقالات ديگر:سالن عقد شيك غرب تهران


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۰۱:۱۸ توسط:kamalnursinghome موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :