kamalnursinghome kamalnursinghome .

kamalnursinghome

سالمندان مبتلا به آلزايمر؛ نيازمند توجه بيشتر براي بهبود وضعيت حافظه

آمارها نشان از وجود يك ميليون سالمند مبتلا به دمانس يا زوال عقل در كشور دارد، همين مساله هشدارهايي براي ما به همراه دارد كه نشان‌دهنده اين موضوع است كه توجه را به اين گروه از جامعه با علائم مبتلا به آلزايمر بيشتر كنيم.

سالمندان مبتلا به آلزايمر؛ نيازمند توجه بيشتر براي بهبود وضعيت حافظه

به گزارش سلامت نيوز به نقل از ايرنا ، حدود ۱۰ درصد جامعه ايران را سالمندان تشكيل مي‌دهند و اينكه يك ميليون نفر از آنها به زوال عقل مبتلاست بنابراين اهميت دادن به اين افراد و برقراري ارتباط بيشتر با آنان از نظر كارشناسان بسيار ضرورت دارد تا بخشي از مشكلات آنان در تضعيف حافظه و به فراموشي سپردن خاطرات آنها كاهش يابد.

طبق نظر پزشكان و متخصصان امر، آلزايمر به عنوان يكي از انواع زوال عقل محسوب مي‌شود كه آلزايمر عامل ۶۰ تا ۸۰ درصد از اين عارضه‌ها است.

مقالات ديگر:خانه سالمندان

در پديده زوال عقل به عنوان يك عارضه، فرد به مرور زمان توانايي‌هاي شناختي خود را از دست مي‌دهد و يا عملكرد مغز براي هميشه كم مي‌شود. از نشانه‌هاي زوال عقل، از دست دادن مزمن حافظه، تغيير در شخصيت فرد و از دست دادن منطق و برهان است.

هر هفت دقيقه يك نفر در ايران به دمانس مبتلا مي‌شود

معصومه صالحي مديرعامل انجمن آلزايمر ايران درباره زوال عقل مي‌گويد: حدود ۵۲ ميليون نفر در جهان با دمانس يا زوال عقل زندگي مي‌كنند، براساس تخمين‌ها در سال ۲۰۵۰ اين عدد به ۱۳۵ ميليون نفر خواهد رسيد؛ يعني هر سه ثانيه در جهان يك نفر به دمانس مبتلا مي‌شود.

بر اساس آمار جهاني حدود يك ميليون نفر فرد مبتلا به دمانس در كشور وجود دارد و در ايران هر هفت دقيقه يك نفر به دمانس يا زوال عقل مبتلا مي‌شود

به گفته وي، در ايران هنوز آمار قطعي از تعداد مبتلايان به دمانس وجود ندارد اما بر اساس آمار جهاني تخمين‌ها حدود يك ميليون نفر فرد مبتلا به دمانس در كشور وجود دارد و در ايران هر هفت دقيقه يك نفر به دمانس يا زوال عقل مبتلا مي‌شود.

از آنجا كه جمعيت كشور روند فزاينده‌اي به سمت سالمندي دارد اكنون ۱۰ درصد جامعه ايران را افراد سالمند يا پير تشكيل مي‌دهند، طبق بررسي‌هاي كارشناسان جمعيت؛ تا سال ۱۴۳۵ حدود ۳۵ درصد جمعيت ايران به سمت پيري و سالمندي خواهند رفت.

اين روند افزايشي سالمندي ممكن است تعداد مبتلايان به آلزايمر را در كشور افزاش دهد بنابراين بايد با اقدامات موثري علاوه بر داشتن سالمندان سالم، از برخي هزينه‌هاي درماني مازاد براي جامعه سالمندان نيز جلوگيري كرد.

براساس آمارها و داده‌هاي موجود هزينه يك فرد مبتلا به زوال عقل در كشور به صورت ماهانه حدود ۱۲ ميليون تومان برآورد شده است كه با افزايش ارتباطات خانوادگي و دوستانه و برخي برنامه‌هاي متنوع فرهنگي، ورزشي و اجتماعي مي‌توان از بسياري از اين اين هزينه‌ها و روند افزايشي تعداد مبتلايان به آلزايمر در كشور جلوگيري كرد.

 

ميزان آلزايمر در افراد بالاي ۸۵ سال حدود ۵۰ درصد است

زهرا روشني يك پزشك متخصص سالمندان مي‌گويد: مطالعات نشان داده است كه ميزان شيوع بيماري در افراد ۶۰ سال به بالا چيزي حدود يك درصد است در حالي كه ميزان ابتلا به آلزايمر در افراد ۸۵ سال به بالا چيزي حدود ۴۷ تا ۵۰ درصد مي‌شود.

وي اظهار داشت: براساس پيش‌بيني‌ها و داده‌هاي آماري موجود، از هر ۲ نفر فرد بالاي ۸۵ سال، يك نفر به بيماري آلزايمر مبتلا شود.

افرادي كه در خانواده‌ خود فرد مبتلا به بيماري آلزايمر داشته باشند، ۳ تا ۴ برابر بيشتر احتمال ابتلا به اين بيماري را دارند. اگر در خانواده‌اي افراد مبتلا به سندروم داون باشند، احتمال بروز آلزايمر هم در خود فرد مبتلا به سندروم داون و هم در ميان اعضاي خانواده افزايش مي‌يابد.

وي از بيماري‌هاي زمينه‌ساز ابتلا به آلزايمر به بيماري‌هاي قلبي، بيماري‌هاي عروق كرونر، فشار خون بالا، كلسترول بالا، افسردگي، كم‌كاري غدۀ تيروئيد و كمبود برخي ويتامين‌ها مثل كمبود ويتامين دي و ب۱۲ اشاره كرد و ادامه داد: با كنترل اين بيماري‌ها مي‌توانيم ميزان بروز آلزايمر را در افراد كاهش دهيم.

عوامل افزايش دهنده و راهكارهاي كاهش زمينه‌هاي آلزايمر در سالمندان

تحرك كم و ورزش نكردن مي‌تواند احتمال ابتلا به بيماري آلزايمر را در افراد افزايش دهد

روشني با تأكيد بر نقش پررنگ سبك زندگي در بروز آلزايمر مي‌گويد: تحرك كم و ورزش نكردن مي‌تواند احتمال ابتلا به بيماري آلزايمر را در افراد افزايش دهد.

وي چاقي و رژيم غذايي نامناسب را از علل قرار گرفتن سالمندان در معرض بيماري آلزايمر دانست و گفت: در دسترس‌ترين ورزش براي همه گروه‌هاي سني پياده‌روي است، بنابراين افراد در سطح صاف پنج روز در هفته به مدت نيم ‌ساعت تا ۴۵ دقيقه پياده‌روي كنند. اين ميزان فعاليت مي‌تواند به‌عنوان يك عامل محافظتي در برابر بيماري آلزايمر عمل كند.

به گفته وي، مطالعات نشان داده است شيوع بيماري آلزايمر در زنان سالمند به اين دليل در مقايسه با مردان بيشتر است كه ميزان كم‌سوادي و بيسوادي در زنان سالمند بيشتر از مردان سالمند است.

روشني اضافه كرد: فعاليت‌هاي ذهني مثل خواندن كتاب و حل جدول را جزو عوامل محافظتي در مقابله با ابتلا به بيماري آلزايمر به شمار مي‌آورد.

وي از ديگر عوامل محافظتي در مقابل بيماري آلزايمر را داشتن روابط اجتماعي و پيوندهاي اجتماعي قوي بيان كرد و افزود: سالمنداني كه در گروه‌هاي دوستي بيشتري حضور دارند، مشاركت اجتماعي بيشتري دارند، در مقايسه با سالمندان گوشه‌گير و منزوي، در معرض خطر كمتري قرار دارند و ريسك ابتلا به آلزايمر در آنها كمتر است.

اختلالات حافظه در سالمندان را جدي بگيريم

با توجه به اينكه اختلالات حافظه در سالمندان به عنوان يكي از دغدغه‌ها و مشكلات جدي اين دوران به شمار مي‌رود به طور يقين با افزايش سن در اين گروه از جامعه، ضعف در حافظه به خوبي بروز پيدا مي‌كند بنابراين بايد براي جلوگيري از بيماري آلزايمر و اختلال در حافظه فرد سالمند، اقدامات جدي صورت گيرد.

بايد تمام علائم فرد سالمند را پيش از رسيدن به سنين بالا مودر ارزيابي و سنجش قرار داد زيرا هر نوع تغيير رفتاري از آنان داراي نشانه‌هايي است به عنوان نمونه اگر يك سالمندي بسيار فعال و داراي زمينه‌هاي بالا در مشاركت اجتماعي بوده و در برخي مواقع گوشه‌نشيني را براي خود انتخاب كند بايد روي اين موضوع به صورت جدي تمركز داشته باشيم.

 

اين موارد همه بايد به شيوه‌اي مورد سنجش قرار گيرد كه در آينده جايي براي نگراني بيشتر در زمينه سلامت سالمندان نباشد، مراجعه به پزشك، برقراري ارتباط بيشتر، كمك براي تغيير رفتار در سالمندان در هر شرايطي كمك كننده است.

از آنجا كه براساس تقسيم‌بندي سازمان جهاني بهداشت، در كشورهايي مانند ايران سن سالمندي از ۶۰ سالگي شروع مي‌شود بايد بسياري از مسايل اين چنيني درباره تغييرات رفتاري سالمندان را از اين سن مورد بررسي و كنكاش قرار داد.

مقالات بيشتر:بهترين دي جي مجالس در تهران


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۳۹:۳۵ توسط:kamalnursinghome موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :