kamalnursinghome kamalnursinghome .

kamalnursinghome

اينترنت اشياء در خدمت افراد سالمند

ايسنا/اصفهان پيش بيني مي‌شود كه در سال ۱۴۳۵ جمعيت سالمندان كشور ما به ۳۳ درصد برسد و به بيان ديگر؛ از هر سه نفر يك نفر سالمند خواهد بود. از اين رو، مبحث اينترنت اشياء، يكي از مباحثي است كه مي‌تواند در جهت ياري رساندن به افراد سالمند مفيد باشد.

امروز دوشنبه، ۱۱ ارديبهشت‌ماه، اولين جلسه از سلسله نشست‌هاي علمي با عنوان «سلسله نشست‌هاي خبري ترجمان و تبادل دانش» به منظور آگاه‌سازي جامعه از جديدترين دستاوردهاي علمي و پژوهشي انجام شده توسط واحد ترجمان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان به مديريت مهدي احمدي‌فر در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان برگزار شد.

«كاربرد اينترنت اشياء براي امنيت بيماران سالمند»، عنوان يكي از طرح‌هاي ارائه شده در اين نشست بود كه توسط مجري اين طرح، محمد ستاري، مطرح شد.

مقالات بيشتر:مركز نگهداري سالمندان

مجري اين طرح با بيان اينكه جمعيت سالمندان دنيا به شدت رو به افزايش است، افزود: پيش بيني مي‌شود كه در سال ۲۰۵۰ چيزي بالغ بر ۲۳ درصد از جمعيت دنيا سالمند شود  و اين وضعيت در كشور ما نيز بدتر خواهد بود، يعني پيش بيني مي‌شود كه در سال ۱۴۳۵ جمعيت سالمندان كشور ما به ۳۳ درصد برسد و به عبارتي از هر سه نفر يك نفر سالمند خواهد بود. بنابراين بايد از اكنون رويكردهايي را اتخاذ كنيم تا زماني كه در آينده با اين جمعيت سالمند مواجه مي‌شويم بتوانيم آن‌ها را مديريت كنيم و مشكلات و نيازهايشان را برطرف كنيم.

وي ادامه داد: به همين دليل ما اين بحث را پيگيري كرديم تا مشخص شود آيا فناوري‌هايي كه در حال حاضر وجود دارند مي‌توانند ياري كننده باشند يا خير؟ در اين رابطه، بحثي كه اين روزها در دنيا و در بعضي از شركت‌هاي كشور ما نيز در حال پيشرفت است، «بحث اينترنت اشياء» است. زماني كه ما از اينترنت اشياء صحبت مي‌كنيم، موضوع محدود به كامپيوتر، موبايل و تبلت نمي‌شود، بلكه كليه دستگاه‌هاي فيزيكي مي‌توانند به اين شبكه متصل شوند.

ستاري خاطر نشان كرد: سوالي كه مطرح مي‌شود، اين است كه چطور ما مي‌توانيم يك دستگاه فيزيكي را به يك شبكه اينترنت متصل كنيم؟ در جواب مي‌گوييم كه ما مي‌توانيم از يك‌سري سنسور استفاده كنيم تا اطلاعات را از اشياء دريافت و در شبكه ارسال كنند و براي ارسال اطلاعات از اپليكيشن‌هاي داخل گوشي تلفن همراه استفاده كنيم.

وي ضمن اشاره به بيماري‌ها و چالش‌هاي دوران سالمندي، گفت: براي مثال اگر يك سالمندي در تنهايي دچار حمله قلبي شود، ما مي‌توانيم از طريق سنسورهايي كه در بدن بيمار سالمند تعبيه كرده‌ايم، در جهت اطلاع رساني سريع‌تر استفاده كنيم و با اطلاع دادن به اطرافيان بيمار، به ياري او بيايم. و در حالت ديگر حتي مي‌توان با استفاده از تشخيص لوكيشين بيمار، نزديكترين اورژانس مطلع شود و به كمك او بيايد.

ستاري در بحث يادآوري مصرف دارو براي سالمندان، اظهار كرد: ممكن است سالمندان زياد تمايلي به استفاده از گوشي تلفن همراه نداشته باشند، از اين‌رو مي‌توانيم از محفظه‌هاي قرصي كه وجود دارد استفاده كنيم. اين پروژه در داخل كشور ما هم انجام شده و به موجب آن محفظه‌هايي طراحي كرده‌اند كه بتوانند حالت هشدار داشته باشند. براي مثال براي مصرف يك قرص، مي‌توان به محفظه يك زمان مشخص داد و با اين عمل در زمان مشخص شده، هم آلارم مي‌دهد و هم نوري را منتشر مي‌كند. براي مثال براي هر قرضي يك رنگي را مي‌توان انتخاب كرد كه به همراه صداي آلارم آن نور نيز منتشر شود. در نتيجه، با ديدن آن نور و شنيدن آن آلارم سالمند متوجه مي‌شوند كه بايد قرص خود را مصرف كند و اين حالت را نيز مي‌توان اضافه كرد كه زماني كه سالمند قرص خود را مصرف مي‌كند اطلاعات مربوط به مصرف آن قرص براي همراه بيمار نيز ارسال شود.

در پايان، مجري اين طرح يادآور شد: با توجه به اينكه بسياري از سالمندان دچار Fall Detection  مي‌شوند، در اين مورد هم اينترنت اشياء در بحث اطلاع رساني و موارد ديگر مي‌تواند به سالمند كمك كند.

مقالات ديگر:ظروف كرايه شهرك غرب


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۵:۱۹:۱۱ توسط:kamalnursinghome موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :